FAQ – Driva Makerspace i Sverige

Här samlar vi lite svar på vanliga frågor som kan uppstå när man startar och driver ett Makerspace. Skriv gärna egna frågor i kommentarsfältet.

1. Hur brukar betalmodeller se ut för medlemskap i ett makerspace?
Det finns en stor variation på hur man väljer att ta betalt av sina medlemmar/besökare. En lägre medlemsavgift gör att fler kan ta del av makerspacet, medan en högre avgift gör att föreningen får större medel att röra sig med.

Vissa väljer att ta ut efter terminer för att det blir lättare att administrera, medan andra kör löpande medlemskap som löper ett år från vilket datum som helst vilket gör att medlemmar inte behöver vänta på att gå med.

Du kan läsa mer under vår sida om medlemsavgifter

2. Hur når man ut till potentiella medlemmar
Alltid bra att bjuda in lokaltidningen på ett besök för att nå ut i sitt närområde och hitta nya medlemmar. Sen är sociala medier ett oerhört kraftfullt verktyg för att få in potentiella nya medlemmar och även att hålla kontakt med befintliga. Kom ihåg bara att alla inte vill vara med på de stora plattformarna för sociala medier, så att alltid ha med alternativa kanaler (hederlig hemsida, etc) är att rekommendera.

Nyhetsutskick via verktyg som tex MailChimp är jättebra för att sprida information när man väl har börjat få medlemmar som man har kontaktuppgifter till.

3. Vad behöver stå i stadgarna
Stadgar kan hållas kort och reglerar framförallt hur föreningen fungerar formellt. Ordningsregler och liknande kan läggas i separat dokument. Värt att tänka på är hur lätt man vill att stadgarna ska kunna ändras i framtiden, som kan vara både bra och dåligt för en förening. Se exempel på stadgar från Stockholm Makerspace eller Makerspace Linköpings stadgar.

4. Hur gör man med medlemsregister
De flesta makerspaces behöver ett medlemsregister i någon form. I början räcker normalt en excel-lista, men det finns även ett system, MakerAdmin, som tagits fram av Makers of Sweden tillsammans med Stockholm Makerspace. Det finns även öppna lösningar för ideella organisationer som tex CiviCRM.

5. Hur gör man med bokningssystem för öppettider och bokning av utrustning
Till att börja med kan man använda sig av en delad Google Calendar och visa uppkommande event på sin hemsida (Se Makerspace Linköpings enkla lösning). Sen kan man med fördel använda något mer avancerat som tex

6. Hur hanterar man minderåriga i sitt makerspaces?
Eftersom det är vanligt att arbete sker på egen risk i olika makerspacet kan detta bli en utmaning för minderåriga. Därför är det viktigt att begränsa farlig utrustning till att inte få köras utan målsmans sällskap (eller annan vuxen med målsmans tillstånd). Ett alternativ för att 16-18 kan även vara att utfärda körkort där man går igenom med en minderårig och dess målsman hur utrustning får användas säkert.

7. Finns det info om workshops och maskiner på något ställe?
Många makerspaces har egna wikipedia-sidor som körs på plattformen MediaWiki. Exempelvis är wiki.makerspace.se eller wiki.makerslink.se. Det här är utmärkta plattformar att dela workshops och kunskap, och det finns massor som gjorts för att utbilda och dela kunskap om maskiner, utrustning, säkehetsregler och projekt. Kontakta gärna andra makerspaces direkt och prata ihop er.

8. Hur håller man ordning i sitt makerspace?
Det är lätt att det fort blir stökigt och mycket grejor i verksamheter där många är igång och skapar. Så att skaffa sig bra ordningsregler och rutiner är väldigt viktigt. Det kan underlätta om man tillhandahåller förvaringsplatser för projekt i lokalen (arkivskåp, Europa-pall) och gör tydligt att man alltid måste plocka undan efter sig när man har jobbat klart för dagen. Krav på namn och kontaktuppgifter på allt är ett måste för att det ska stå sig över tid. Även exempel på mer aktiva system, som tex Makerspace Linköpings system med Grön/Gul/Röda fack som roterar ett steg var 3-6 månad kan vara ett sätt att motverka att skräp byggs upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *